Wetgeving
Registratie van alarmsystemen
De registratie kan enkel online gebeuren via de site www.police-on-web.be. Hou u elektronische identiteitskaart en een kaartlezer bij de hand want deze zal u nodig hebben. Gebruikt u de Itsme-app dan kan dit ook. Bij de registratie moet u onder andere het volgende doorgeven:
- gegevens van de gebruiker van het alarmsysteem
- locatie van het beveiligd gebouw
- aard van het pand (woning, bedrijf,…)
- aard van het risico van de plaats (bakkerij, autogarage, kledingzaak, …)
Hierdoor kan de politie bij een melding van alarm gegevens nagaan in de databank en kan met doelgericht en efficiënt optreden.
Bent u aangesloten bij een meldkamer dan hoeft u hiervoor niets te ondernemen. De meldkamer doet deze registratie voor hun klanten.
Registratie van camerasystemen
Plaatst u een camera of hebt u reeds een camera geplaatst maar deze nog niet geregistreerd ? Dan moet u deze aangeven bij de politiediensten. Dit kan gratis op de website www.aangifte.camera.be.
Welke wetten bestaan er voor camerabewaking?
- Camerawetgeving van 21 maart 2007 van bewakingscamera
- Privacywet (GDPR), Europese wetgeving omtrent persoonsgegevens verwerking
- CAO nr. 68, rechten en plichten voor werkgevers die hun personeel filmen op de werkvloer
- Camerawet, politieambt, inlichtingen- en veiligheidsdiensten